Odbierasz rachunek za mieszkanie, a tam: fundusz eksploatacja bieżąca, fundusz remontowy, media …. Czytasz i włos ci się jeży – na co właściwie idą co miesiąc moje pieniądze?
Zanim to rozszyfrujemy, trzeba rozwikłać galimatias pojęciowy. Otóż „zaliczka ” według kodeksu cywilnego jest wówczas , jeżeli wykonanie umowy czy zlecenia wymaga wydatków, dający zlecenie powinien na żądanie przyjmującego udzielić mu odpowiedniej zaliczki…….
Kodeks cywilny Art. 622, 743.
Niezależnie od tego, czy mamy lokatorskie, czy własnościowe prawo do swego M wszyscy ci, którzy do swego mieszkania mają odrębne prawo własności, nie płacą więc „czynszu”, tylko „zaliczki – opłaty mieszkaniowe”.
Na decyzji o wysokości zaliczek na mieszkanie są najczęściej cztery typy opłat: • na koszty eksploatacji bieżącej (tzw. zaliczka na eksploatację); • na fundusz remontowy; • na zimną wodę • na wywóz nieczystości stałych
- Fundusz eksploatacyjny
W ramach opłat eksploatacyjnych płacisz na:
Koszty eksploatacji zawierają koszty (obowiązkowe) : koszt przeglądu pieca C.O , koszt przeglądu budynku , koszt wynagrodzenia zarządcy , koszt wynagrodzenia za prowadzenie księgowości , koszt obsługi konserwatorskiej, koszt przeglądu kanalizacji , koszt przeglądu kominiarskiego, koszt przeglądu instalacji elektrycznej , opłata za energię elektryczną ,
koszt centralnego ogrzewania wyliczany w oparciu o średnie zużycie paliwa w okresie grzewczym i przy cenie regulowanej obowiązującej w dniu odbioru paliwa wyliczany zgodnie z posiadanymi udziałami w nieruchomości wspólnej . Co roku dokonywana jest analiza kosztów na fundusz Centralnego Ogrzewania i może zostać regulowana . Nadpłaty będą rozliczane na koniec roku kalendarzowego i wypłacane w wysokościach należnych wg posiadanych udziałów .Niedopłaty zobowiązują zarządcę do zmiany decyzji o wysokości zaliczek na funduszu eksploatacyjnym .
Koszty eksploatacji zawierają koszty ( dodatkowe) : koszt bieżących napraw , artykuły biurowe , koszty obsługi urzędniczej , koszty na utrzymanie zieleni ,opłata za abonament telefonu służbowego .
- Koszt za zużycie wody : koszt za m3 zimnej wody i odprowadzonych ścieków zgodnie z obowiązującą Uchwałą Rady Miasta według odczytu z liczników .Ewentualne braki wody będą rozliczane do zapłaty na lokale które nie posiadają wodomierzy lub legalizacji tych wodomierzy.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 8 stycznia 2008 roku urządzenia pomiarowe mogą być stosowane przez okres pięciu lat od pierwszego dnia roku następującego po roku dokonania legalizacji. Oznacza to, że przed upływem tego okresu powinny zostać zdemontowane i poddane ponownej legalizacji lub wymienione na nowe, gdyż wskazania urządzeń pomiarowych, którym skończył się okres legalizacyjny, nie mogą być wykorzystywane do rozliczeń kosztów zużycia.
Odczyty liczników wody – na koniec każdego kwartału .
- – Koszt wywozu nieczystości stałych : zgodnie z aktualną Uchwałą Rady Miasta w oparciu o liczbę mieszkańców faktycznie zamieszkujących w nieruchomości (zgłoszenia -deklaracje). Za odpady zbierane właściciel nieruchomości płaci ustalone przez Radę Miasta w uchwale stawki za odbierane śmieci .
Terminy wywozu odpadów z ul. Przemysłowej na każdy rok ustalany jest harmonogramem .
- – Fundusz Remontowy : na koszty składa się kredyt termo modernizacyjny wysokość raty miesięcznej dla budynku oraz składka na poważne remonty (aktualnie dachu )
W związku z nową formą naliczeń wg posiadanych udziałów będzie poddana głosowaniu ” Uchwała o wysokości zaliczek na utrzymanie lokali i części wspólnych ” a tym samym ZMIANA DECYZJI o wysokości zaliczek